Tajomstvo dlhovekosti.

 Tajomstvom dlhého života sa zaoberá ľudstvo už tisíce rokov. Ľudia už od nepamäti hľadajú recept na dlhovekosť, zachovanie čulej mysle a pocitu sviežosti. Dlhovekosť však neznamená iba samotná dĺžka života. Ide súčasne o zachovanie zdravia do vysokého veku. Ibaže byť dlho aktívny a zdravý si žiada aj pre daný výsledok niečo podstúpiť. Nemusíme byť vedci, aby sme rozumeli, že k samotnému tajomstvu výrazne prispieva aj zdravý životný štýl, ktorého najvýznamnejšou zložkou je práve pestrá a vyvážená strava a pravidelná telesná aktivita.

Prevencia začína vo včasnom detstve a je hlavným predpokladom zdravého starnutia. S pribúdajúcim  vekom stúpa potreba výživových látok. Ak nie sme dostatočne aktívni, naše svalové tkanivo sa stráca a nahrádza ho tuk. Ako sa o seba staráme v mladšom veku, presne tak z toho budeme profitovať neskôr. So stúpajúcim vekom začínajú prevažovať škodlivé mikroorganizmy na úkor užitočných.  Okrem primeranej životosprávy, pohybovej aktivite je podstatným faktorom i naučiť sa zvládať stres a vytvoriť si pozitívny vzťah k svojmu telu, mysli a celkovo k sebe samému.

Ak chceme zostať čo najdlhšie svieži a mladí, tak zostaviť si dobrý plán stravovania je tým najlepším predpokladom ako dosiahnuť dlhší kvalitný život:

  •          zvoliť potraviny prevažne rastlinného pôvodu a jesť najmä pestrú stravu
  •          päť až viackrát denne jesť ovocie  a zeleninu
  •          do svojho jedálneho lístka zaradiť vysokovlákninovú stravu
  •          obmedziť živočíšne tuky, najmä tučné jedlá
  •          minimálny príjem cukru
  •         dodržiavať pitný režim, najmä minerálne a stolové vody – obmedziť, alebo     úplne vylúčiť pitie sladených nápojov a alkoholu

Ovocie a zelenina

Obsahujú sacharidy na tvorbu energie a sú zdrojom sú zdrojom veľmi dôležitých živín – flavonidov, vitamínov C a E a beta-karoténu. Tieto živiny zabraňujú procesu oxidácie, kde sa produkujú veľmi škodlivé radikály, ktoré spôsobujú starnutie.

Vysokovlákninové potraviny

Zaraďme nie len celozrnné pečivo, ryžu ale i strukoviny – sú tým najlepším zdrojom energie a obsahujú  vitamíny skupiny B, ktoré nám zabezpečujú lepší stav našich nervov. Najviac konzumáciou strukovín a celozrnných výrobkov dokážeme nahradiť aj niektoré mäsové jedlá. Azda najväčším dôvodom prečo do svojho jedálneho lístka zaradiť potraviny bohaté na vlákninu je , že obsahujú neškrobové polysacharidy, ktoré fermentujú v hrubom čreve , kde majú blahodarné účinky :

  •       nestrávené zvyšky jedál napučia počas prechodu cez hrubé črevo čo zabraňuje zápche a vytváraniu hemoroidov
  •          redukujú riziko srdcových chorôb znižovaním hladiny cholesterolu
  •          pôsobia ako účinná prevencia voči rakovine
  •      podporujú rast probiotických baktérií, ktoré optimalizujú náš imunitný systém

Zaraďme ryby

Olejovité ryby obsahujú omega -3 mastné kyseliny, ktoré znižujú zrážanie krvi, znižujú krvný tlak a pomáhajú predchádzať artritíde. Či už zaradíme makrelu, sardinky, lososa. Avšak príjem omega -3 mastných kyselín si môžeme doplniť aj konzumáciou vlašských orechov, tmavozelenej listovej zeleniny a výmenou slnečnicového oleja za repkový.

Pravidelná fyzická aktivita

  •          zlepšuje odolnosť voči infekciám pretože posilňuje imunitný systém
  •          chráni pred osteoporózou
  •     prevencia voči srdcovým chorobám, cukrovkou, odstraňuje príznaky depresie a strachu

Význam karnozínu

V našom tele je prítomný všade tam, kde je potrebná vysoká hladina energie – srdce, mozog, svaly. Chráni tieto dôležité časti tela pred metabolickými požiadavkami na tvorbu a spracovanie energie. Počas procesu starnutia jeho hladina klesá, telo ho produkuje v menšom množstve a je ľahšie zničiteľný. Nedostatok karzonínu môže byť čiastočne spojený sa viditeľné starnutie a stratu funkčnosti  v mnohých oblastiach tela.

Predĺžiť si mladosť nám pomôžu aj vhodne zvolené látky, ktoré dodávame nášmu telu – dôležitý je prísun minerálov, vitamínov. Vo veľkej miere v procese starnutia absentuje nedostatok horčíka, ktorý je dôležitý pre správny fyziologický priebeh väčšiny biochemických reakcií tela. Ľudský organizmus ho potrebuje najmä pre dobré psychické a fyzické zdravie, pre lepšiu odolnosť voči stresu, pre lepšie využitie kyslíka v bunkách.

Je dôležité pamätať, že nikdy nie je neskoro začať sa zdravo stravovať a pravidelne hýbať. Výsledky budú zo dňa na deň určite lepšie

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *