Príčiny podvýživy u seniorov

 Stravovanie medzi seniormi a mladšími dospelými ľuďmi je rozdielne. Starší ľudia totiž majú tendenciu vyššieho výskytu chronických zdravotných stavov, ako je cukrovka a srdcové choroby. Rovnako tak užívajú vyššie množstvo liekov a existuje u nich väčšia pravdepodobnosť, že budú žiť sami. Práve tieto faktory prispievajú k faktu, že starší ľudia trpia podvýživou.

Najčastejšie príčiny podvýživy u seniorov

  • Nezáujem o varenie
  • Život a stravovanie osamote
  • Zmena chuťových pohárikov
  • Lieky, ktoré potláčajú chuť do jedla alebo vytvárajú horkú chuť
  • Obmedzené diéty s nízkym obsahom sodíka alebo s nízkym obsahom tuku
  • Prednosť pitia alkoholu pred jedením
  • Ťažkosti s prehĺtaním
  • Problémy s konzumáciou jedla kvôli boľavým ďasnám alebo zlému stavu zubov
  • Obmedzené finančné možnosti pre nákup zdravého jedla
  • Obmedzená schopnosť pohybu
  • Depresia a demencia

Prevencia podvýživy u seniorov

1. Skontrolujte obsah chladničky a pozorujte stravovacie návyky

2. Dávajte pozor na zdravotné zmeny a kolísanie hmotnosti

3. Konzumujte potraviny bohaté na 5 kľúčových živín a vitamínov

4. Zvýšte hydratáciu organizmu – vypiť 9 pohárov vody denne

5. Keď potrebujete pomoc, požiadajte o ňu – rodinu, priateľov, známych alebo lekárske zariadenia

Päť najdôležitejších živín a vitamínov pre stravovanie seniorov

Kyselina listová – 400 μg za deň: Potraviny bohaté na kyselinu listovú: špenát, špargľa, raňajkové cereálie, šošovica.

B-12 – 2,4  μg za deň: Potraviny bohaté na B-12: morka, losos, krab, mušle, kuracie mäso, hovädzie mäso, vajcia, mlieko.

Vitamín C – 75 až 90 mg za deň: Potraviny bohaté na vitamín C: pomaranče, grapefruit, jahody, paradajky, sladká paprika, brokolica, zemiaky.

Vitamín D – 600-800 IU denne: Potraviny bohaté na vitamín D: konzervovaný losos, sardinky a makrely, instantné ovsené vločky, cereálie, vaječný žĺtok, sójové mlieko, kravské mlieko alebo pomarančový džús obohatený vitamínom D.

Esenciálne mastné kyseliny (EFA): Potraviny bohaté na esenciálne mastné kyseliny: ľanový olej, tuniak v konzerve, ustrice, sleď alebo sardinky, losos, pstruh.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *